I morgen, tirsdag d. 24 september 2019 er der inviteret til debat. Om det Danske bogmarked i forandring. Det forgår på Slots- og Kulturstyrelsens adresse.
Invitationen findes online her.
Jeg var egentligt gået igang med endnu et skingert opråb her på LinkedIn. Men det er lykkedes mig at komme med til arrangementet på et afbud. Og det er jeg taknemmelig for.
Derfor gemmer jeg lige skingerheden væk, holder takt og tone - og hopper direkte til sagen.
Hvis der er plads til spørgsmål fra salen imorgen, så håber jeg, at kunne stille nogle af følgende
spørgsmål/forslag til en branche i forandring.
En rapport har konstateret at læselysten blandt børn og unge er meget lav i Danmark, sammenlignet med andre lande. Man kan gå til fodbold, drama, dans og E-sport i Danmark - Min ældste elsker at læse - Men hvor kan han gå til læsning? Og hvad er branchens svar på dette spørgsmål?
Er der nogen der kunne tænke sig at opfinde en bogklub hvor man læser og debatterer bøgerne, og ikke nøjes med at købe dem? Under det rigtige format ville jeg gerne købe de bøger der skal læses, OG betale for et kontingent. Der er bare nogen der skal facillitere begivenheden, evt. med spændende oplæg. Kom igang og tag mine penge!
Bøger, har alt for længe været bandslyst til privatssfæren, som en slags religion man ikke pådutter andre. Mantraet synes at være at læsning lærer man i skolen, eller hjemmefra, hvis man altså er så heldig at man har forældre der læser højt – Men hvor er alle de offentlige fælleder hvor vi mødes og er sammen om bøgerne? Branchen har aldrig forstået – at bøger, ligesom musik, film og tv, er noget vi kan dele. Noget vi kan være fælles om. Bøger kan være en social ting – men det er det ikke i dag. Det er derfor branchens er så håbløs på de sociale medier – det er ikke medierne de ikke forstår at anvende – det er socialiteten.
Jeg har studeret filosofi og økonomi på CBS – og jeg har lært, at der hvor filosofi bliver spændende, er når den hives ud af akademias rammer og gives liv ude i virkeligheden. Det samme kunne siges om bøger. Støv nu de bøger af, og giv dem vinger! Dan nogle nye rammer om jeres produkt, så skal køberne nok komme.
Marvel Inc. det gamle tegneserie forlag og en af de største kulturinstutioner i USA, har lagt deres strategi om for flere år siden. De laver ikke længere selv film baseret på deres superhelte, istedet lejer de deres superhelte ud til filmselskaber der vil anvende deres brands. Hvor er Gyldendals portefølje af forfattere, som lejes ud til film og tv-sekslaber, til Netflix og til HBO og laver nyt litterært indhold i andre medier end lige Bogen. Forfattere kan som superhelte være brands - Brands kan kapitaliseres. Gyldendal og "alle" de andre store forlag sidder fast i en tro på, at deres produkter er bøger. Det er det ikke. Deres produkter er historier. Bøger er bare et medie.
Det bliver billigere og billigere at selvudgive. Og der er en hær af dygtige freelancere der står parat til at hjælpe. Entrycosts på forlagsmarkedet har aldrig været lavere, det er jo derfor vi ser så mange små forlag poppe op. Det betyder at det bliver sværere og sværere at konkurere på prisen. Alligevel er det præcis det, vi ser der sker. Rosinante fusioneres og medarbejderne fyres for at begrænse omkostningerne. Aktører i bogbranchen er nødt til at finde andre parametre at konkurrere på. Prisen er (snart) et nonissue.
Programmer som Google translate og Grammarly muligør billigere oversættelser. Hvor man før i tiden skulle købe en oversætter, kan man idag nøjes med at oversætte selv, og så hyre en redaktør. Det betyder at det bliver LANGT billigere at oversætte. Som Dansk forfatter behøver man ikke længere at skulle ud på det Danske marked først. Hvis denne tendens griber om sig, hvordan kommer branchen så til at se ud?
__________________________________________________________
Jeg hedder Jannik Landt Fogt, og prøver at bryde igennem som forfatter.
Jeg skriver hele tiden; poesi, short stories, noveller, romaner (som jeg aldrig får afsluttet) og nogle gange om arbejdet med at bryde igennem i bog- og forlagsbranchen.
Følg mig på min facebookside, Instagram eller på Linkedin.
Og vil du læse nogle af mine tekster med det samme, så klik ind på min hjemmeside og læs:
Sommeren 89, et pastelfarvet coming-of-age rulleskøjtetrip igennem en sommerferie i 80'erne.
Miami by day, en poetisk rejsebeskrivelse af min tur fra Atlanta til Miami, med min terminalt syge ven. Om venskab, døden og håbet.
Antikvaren i Singapore, en short story om et møde med en finurlig antikvar i Singapore, som ikke skelner stort mellem genrer og mennesker.
コメント